SUZANI_laarzen


Alweer 4 jaar geleden zag ik ze in een etalage staan. Wow! Wat een geweldige laarzen. Ook wel opvallend. Toch doorgelopen, maar altijd spijt van gehad. Met enige regelmaat kwam ik ze op internet tegen, maar toch nooit gekocht. 

Nu was ik afgelopen weekend naar de Flavourites beurs geweest en jawel... Daar stond Vivalamama met... mijn lang gekoesterde laarzen. Deze keer heb ik niet meer getwijfeld en de mooiste uitgezocht! Echt iets voor mij. Superblij mee!!

Wat is Suzani?

Suzani is een soort geborduurde en in decoratieve motieven textiel. Gemaakt in Tadzjikistan, Oezbekistan, Kazachstan en andere Centraal-Aziatische landen. Suzani is van het Perzische Suzan (=naaldwerk).
Suzanis hebben meestal een (soms zijde) katoenweefsel basis, die is geborduurd in zijde of katoen draad. Kettingsteken, satijn- en knoopsgatsteken zijn de primaire toegespaste steken. Suzanis populaire ontwerp motieven zijn zon en maan, bloemen (met name tulpen, anjers en irissen), bladeren en wijnstokken, vruchten (met name granaatappels), en incidentele vissen en vogels. 


Suzanis werden traditioneel gemaakt door centrale Aziatische bruiden als onderdeel van hun bruidsschat, en werden gepresenteerd aan de bruidegom op de huwelijksdag.